Dziś jest: Czwartek 27 Kwietnia 2017
Imieniny: Zyty, Teofila, Felicji

Rumia Reda Wejherowo portal społeczno-kulturalny Małe Trójmiasto Kaszubskie

Recenzja i zaproszenie na spektakl "Wilk Stepowy" w Filharmonii Kaszubskiej

Pierwszy raz na scenie  Filharmonii Kaszubskiej spektakl na podstawie prozy Hermana Hesse miał  swoją premierę 15 lutego 2014 roku. Został realizowany przez teatr Teorikon w reżyserii Magdaleny Hierowskiej. Autorka adaptacji i zarówno reżyserka w dość odważny sposób przeniosła realia i problem zawarty w oryginalnym dziele. Spektakl „Wilk stepowy” dzięki niej stał się znakomitym przybliżeniem współczesnemu polskiemu odbiorcy dzieła Hermana Hesse. Autor ten nie jest bardzo popularny w Polsce pomimo tego, że jego dzieła przepełnione są wspaniałymi wartościami literackimi i intelektualnymi.

Teatr Teorikon z "Wilkiem Stepowym" po raz kolejny na deskach sceny Filharmonii Kaszubskiej pojawi się już 17 czerwca o godzinie 19:00. Zapraszamy!
Bilety można nabyć poprzez stronę: http://www.wck.org.pl/spektakle/opis/3561-teorikon-quot-wilk-stepowy-quot.html

Powieść „Wilk stepowy”, która ukazała się w 1927 roku, powstała w wyniku kryzysu duchowego autora. Dotknięty rozpadem życia społecznego podczas pierwszej wojny światowej oraz tragicznymi przeżyciami osobistymi stworzył utwór ukazujący kryzys wartości i ideałów „mieszczańskiego ładu” zatraconego w obłudzie i fałszywości.

Tytułowy „Wilk stepowy” - Harry Haller utalentowany pisarz niemiecki, zdeklarowany przeciwnik wojny ma z tego tytułu ogromne problemy. Nie potrafi odnaleźć się w niezrozumiałym dla niego środowisku. Czuje, że jego dusza, ma człowieczą i wilczą naturę. Rozterki człowieka dręczą wilka, natomiast wilcza natura, chce zniszczyć w nim człowieka.

Harry Haller nie może sobie poradzić z połączeniem tych cech osobowości. Dręczą go stany neurotyczne, cierpi z powodu osamotnienia ale chce być samotny, ma myśli destrukcyjne, szuka ucieczki od sytuacji w której się znalazł. Przypadkiem poznaje Herminę, która próbuje go nauczyć hedonistycznego podejścia do życia. Ten dziwny rodzaj przyjacielskich relacji początkowo ma dobry wpływ na zagubionego Wilka, jednak później okazuje się, że dzięki tej kobiecie trafia do piekła własnej świadomości.

Wilk stepowy w ujęciu  zespołu Teorikon zawiera wciąż aktualną prawdę o człowieku, o jego osamotnieniu i zagrożeniach związanych z postępującą wciąż globalizacją. Otwiera to możliwość zaprezentowania tego autora publiczności z rejonu Wejherowa i okolic w przystępnej lecz nie pozbawionej wartości artystycznych formie i w konsekwencji skłonienie jej do sięgnięcia po prozę Hermana Hesse.

Inscenizacja zawiera wizualno-muzyczne środki artystycznego wyrazu. Symboliczne kostiumy przygotowane przez Anete Fittkau,  scenografia - Karola Formeli, w połączeniu z wizualizacjami autorstwa Dariusza Skarżyńskiego, nie oddają  dosłownie historycznych czasów kiedy powstało dzieło. Celowe uwspółcześnienie, które bezpośrednio wiąże się z odrealnieniem  ukazuję psychologię występujących postaci oraz konflikty osobowości i pojęć. Taki zabieg czyni zawarte w „Wilku stepowym” treści, bardziej uniwersalnymi, dzięki czemu nastąpiła łatwiejsza identyfikacja odbiorcy z dziełem.

„Jestem zwierzęciem zbłąkanym w obcym świecie”- staje się myślą przewodnią głównego bohatera, a zarazem i mottem sztuki. Dzieło przedstawia uniwersalną prawdę o człowieku, znakomicie wpisuje się w problematykę socjologiczną dzisiejszych czasów, gdzie bardzo często można dostrzec zwłaszcza w większych aglomeracjach miejskich panującą chciwość międzyludzką w szerokim aspekcie oraz samotność jednostek nie radzących sobie z ówczesną rzeczywistością.

Uczucie alienacji głównego bohatera sztuki oraz próba korespondencji z własną osobowością, zobrazowana w przystępnej formie ukazała ponadczasowość materiału literackiego. Natomiast przedstawiona psychologia postaci skłania do głębszej analizy i identyfikacji.

Bez wątpienia jest to przesycona trudną filozofią egzystencjalizmu literatura, która zrewolucjonizowała rodzący się nurt hipisowski. W odbiorze nie  przytłacza widza pesymistycznymi wizjami Harrego Halera, lecz raczej skłania ku głębszym przemyśleniom związanym z istotą ludzkiej egzystencji.

Emocjonalne kontrapunkty oraz balansowanie między realnością, a senną wizją rzeczywistości może, lecz nie musi, dać wnikliwemu widzowi odczucie oczekiwanego katharsis. Całość nastroju budowanego w sztuce dopełnia muzyka skomponowana na potrzeby realizacji przez Damina M. Niewolę i Damiana Młyńskiego.

Występują:

Marcin Lubowicz, Beata Kwiatkowska, Hanna Berenthal, Daniel Kwidzinski, Magdalena Hierowska, Karol Formela, Joanna Miler, Dobrawa Wolff.

SCENARIUSZ/REŻYSERIA – Magdalena Hierowska
WIZUALIZACJE– Dariusz Skarżyński
SCENOGRAFIA – Karol Formela,
KOSTIUMY - Aneta Fittkau
MUZYKA – Damian M. Niewola, Damian Młyński
MAKIJAŻ – Daria Kierznikowicz

WŁAŚCICIEL PRAW: Suhrkamp Verlag

FOTOGRAFIE - Dominika Studnicka

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Reklama

Możliwe że nie znam się na sztuce i jest to wręcz pewne ,ale ten spektakl to było coś niesamowitego. Gra aktorów była tak słaba że woła to o pomstę do Nieba. Do dziś z żoną jak widzimy plakaty w Filharmoni to mamy ubaw z kociej muzyki i przesadzonej gry aktorskiej. Lecz tak jak podkreślam,mogę się nie znać:) Pozdrawiam

Dodaj komentarz

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
Wysyłając dane z tego formularza akceptujesz politykę prywatności Mollom.

Komentarze na Facebooku